Ford Focus

Ford Focus to jeden z najlepiej sprzedających się i najczęściej nagradzanych modeli Forda. Należy do liderów europejskiego segmentu aut kompaktowych. Jego produkcja okazała się wielkim sukcesem dla amerykańskiego koncernu, dzięki czemu dotychczas sprzedanych zostało ponad 10 mln egzemplarzy. Jaki jest Focus i co go wyróżnia? Przekonajmy się.

Dynamika i elegancja

Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy jest oryginalna sylwetka Focusa. Zaprojektowany został wedle najnowszych trendów stylistyki kinet design. Opływowa sylwetka Forda Focusa to nie wszystko. Dynamiki i elegancji nadają mu przednie lampy o sportowej stylistyce oraz elektrycznie składane lusterka. Nie tylko wspaniale się prezentują, a również doskonale sprawdzają na drodze. System aktywnej żaluzji chłodnicy zwiększa aerodynamikę pojazdu oraz reguluje przepływ powietrza przez chłodnicę i komorę silnika. Rozwiązanie to wpływa na zmniejszenie zużycie paliwa o 0,8%. Focus wyposażony jest w system monitorowania martwego pola widzenia (BLIS), który poprzez włączenie diod znajdujących się w lusterku ostrzega kierowcę o tym, że inny pojazd wjechał w martwe pole widzenia. Posiada również diodowe światła LED przeznaczone do jazdy dziennej oraz nowoczesne światła przeciwmgielne. Wyposażony jest w system automatycznej zmiany świateł drogowych na światła mijania. Oświetlenie w połączeniu z automatycznymi wycieraczkami o sześciu stopniowym mierniku czułości zapewnia bardzo dobrą widoczność oraz zwiększa bezpieczeństwo.

Wnętrze pełne ekspresji

Przejdźmy do pełnego ekspresji wnętrza. Nowoczesny wygląd i niezwykle praktyczne wyposażenie Forda Focusa zyskały wielu zwolenników. Kokpit łączy w sobie jednocześnie komfort, styl i elegancję, dzięki czemu mamy pewność, że skrojony został na miarę naszych potrzeb. Producent postawił na użyteczność elementów wykończeniowych. Wnętrze wyposażone zostało w oświetlenie diodowe LED. Standardowy zestaw pozwala wybrać kierowcy jeden z siedmiu kolorów oraz ustawić stopień intensywności światła. Dodatkowym udogodnieniem jest samoczynnie ściemniające się lusterko wsteczne, chroniąc kierowcę przed oślepieniem. Nowy Ford Focus wyposażony jest również w system Bluetooth® z funkcją sterowania głosem oraz port USB, umożliwiający podłączenie do systemu audio urządzeń zewnętrznych. Dodatkowo komfort podróży zapewnia system elektronicznego sterowania klimatyzacją DEATC. Pozwala on na dwusterową obsługę klimatyzacji, ustawiając inną temperaturę dla kierowcy oraz inną dla pasażera. Wisienką na torcie jest niezwykle praktyczna deska rozdzielcza, pozwalająca w optymalny sposób na dostęp do newralgicznych elementów sterujących.

Do uruchomienia Forda Focusa nie potrzebny jest standardowy kluczyk. Uruchomienie silnika odbywa się przez wciśnięcie przycisku Ford Power. W połączeniu z Ford Power kierowcy skorzystać mogą również z systemu centralnego zamka z kluczem elektronicznym Ford KeyFree. Jest to system otwierania i zamykania drzwi samochodu bez potrzeby wyjmowania klucza z kieszeni – wystarczy zbliżyć się na odpowiednią odległość do pojazdu, a czujniki aktywują mechanizm zamków. Dla rozkojarzonych kierowców stworzony został także system Easy Ford Fuel. Dzięki niemu tankowanie będzie możliwe tylko po włożeniu odpowiedniej końcówki pistoletu dystrybutora do baku – proste i użyteczne.

Zaawansowana technologia

Skrzynia biegów stanowi wygodne połączenie przekładni automatycznej oraz osiągów zapewnianych przez przekładnię mechaniczną. Sześciobiegowa skrzynia samodzielnie wybiera i zmienia bieg w najlepszym możliwym momencie. Zużycie paliwa w stosunku do przekładni automatycznej stosowanej przez innych producentów może być niższe nawet o 10%. Dla pasjonatów ręcznej zmiany biegów Ford daje taką możliwość bez konieczności wciskania pedału sprzęgła. Pod maską Forda Focusa kryje się jeden z dwóch rodzai silników – EcoBoost lub TDCi. Pierwszy z nich łączy w sobie bezpośredni wtrysk benzyny, turbodoładowanie i zmienne fazy rozrządu, dzięki czemu dostarcza moc i moment obrotowy porównywalny do silnika o większej pojemności. Silnik 1.6 EcoBoost o mocy 150 KM posiada większą moc niż silnik 2.0 Duratec, oferując przy tym zużycie paliwa niższe nawet o 9%. Silnik wysokoprężny TDCi zapewnia optymalny moment obrotowy, większe ciśnienie, wielopunktowy wtrysk paliwa oraz wydajną pompę paliwową.

  • System wspomagania parkowania (SAPP) – pozwala na równoległe parkowanie w miejscu 20% większym od długości samochodu. Podczas parkowania kierowcy pozostawia jedynie obsługa pedałów gazu i hamulca.
  • System rozpoznawania znaków drogowych – automatycznie odczytuje standardowe znaki drogowe z ograniczeniem prędkości, wyświetlając informację kierowcy.
  • System poprawiający stabilność na zakrętach (TVC) – stale rozkłada moment obrotowy silnika pomiędzy przednie koła, dostosowując ich pracę do warunków i nawierzchni.
  • System zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach (ACS) – kontroluje odległość od samochodu znajdującego się przed Focusem za pomocą czujników podczerwieni. W przypadku braku reakcji ze strony kierowcy, jadącego z prędkością do 30 km/h system automatycznie uruchomia hamulce, zwiększając bezpieczeństwo.
  • System kontroli pasa ruchu (LDW) – samochód wyposażony jest w kamery, dzięki czemu monitoruje drogę przed autem i rozpoznaje i ostrzega kierowcę lub w przypadku barku reakcji kieruje samochód na właściwy pas ruchu.
  • Inteligentny tempomat z funkcją wczesnego ostrzegania o przeszkodzie – system kontroli prędkości monitoruje drogę przed samochodem. Pozwala wybrać i utrzymywać prędkość (25-180 km/h) z jaką kierowca chce jechać, a gdy wykryje pojazd znajdujący się przed samochodem zwalnia, aby zapewnić bezpieczną odległość. Inteligentny tempomat automatycznie przyspieszy do wcześniej wybranej prędkości, gdy uzna to za bezpieczne.
  • System inteligentnego ładowania akumulatora – system odzyskuje energię powstałą podczas hamowania, wykorzystując ją do zasilania akumulatora.
  • System monitorowania koncentracji kierowcy – aktywuje się w przypadku gdy wykryty zostanie spadek koncentracji kierowcy. System uruchamia ostrzeżenie lub sygnał dźwiękowy.
  • Układ ułatwiający ruszanie z miejsca na wzniesieniach (HSA) – zapobiega cofaniu się samochodu podczas ruszania na wzniesieniu, skutecznie blokując koła po puszczeniu hamulca.

Oszczędność i cena

Ceny Forda Focusa zaczynają się od 58 000 zł w wersji z 5 biegową skrzynia biegów oraz silnikiem 1.6 Duratec 85 KM. Są one jednak wysoce zróżnicowane, a ich wysokość waha się w zależności od wersji danego modelu, mocy silnika, wyposażenia oraz dodatkowych systemów na które się decydujemy. Nieco wyższa półka Forda Focusa to wydatek kolejno od 66 650 zł w wersji Trend, od 67 650 zł z wersji Edition Start, 77 250 zł w wersji Trend ECOnetic, od 70 050 zł w wersji Trend Sport oraz od 74 650 zł w wersji Titanium i 85 250 zł w wersji Titanium ECOnetic. Najdroższą wersją Forda Focusa jest wersja Titanium z silnikiem 2.0 TDCi o mocy 163 KM oraz automatyczną, sześciobiegową i dwusprzęgłową skrzynią biegów PowerShift.

Opinie o Ford Focus

Zwolennicy tego modelu jednoznacznie potwierdzają, że nie można przejść obok niego obojętnie.
Poza intrygującą i przyciągającą wzrok sylwetką Focus kryje w sobie niezliczone zalety. Kierowcy podkreślają użyteczność wnętrza oraz precyzję wykonania nawet najdrobniejszych szczegółów. Zgodnie z opinią kierowców i specjalistów branży motoryzacyjnej auto bardzo dobrze spisuje się podczas jazdy. Bardzo korzystne opinie zbiera zawieszenie auta, które zapewnia doskonałe trzymanie się drogi i prowadzenie również w zakrętach. Użytkownicy podkreślają również niskie koszty eksploatacji auta, wysokiej jakości silniki oraz ekonomiczne spalanie – średnie ok. 7,2l/100 km przy silniku benzynowym oraz 5,5l/100 km w przypadku Diesel.

Dodano: 27 czerwca 2013
Liczba komentarzy: 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *