Łańcuchy, zębatki czy też napinacz paska rozrządu?
Konstruktorzy samochodów najczęściej wykorzystują do napędzania układu rozrządu gumowe napinacze rozrządu. Niestety jedną z najczęstszych przyczyn awarii silnika jest właśnie zerwanie paska rozrządu, co może skończyć się nieprzewidzianym postojem podczas odbywania podróży. Trwałość gumowych pasków, podobnie jak ich niezawodność, zależy bowiem od ich obsługi. Chociaż nie jest to pewne rozwiązanie, to jednak stosunkowo proste i tanie, dlatego też tak popularne. Co zatem wpływa na zużycie pasków rozrządu?
Dlaczego nadal są polecane napinacze pasków rozrządu?
Chociaż gumowe paski nie grzeszą trwałością, to jednak przewyższają swoją popularnością koła zębate i łańcuchy. To właśnie po nie znacznie częściej sięgają konstruktorzy samochodów. Największą zaletą napinaczy pasków rozrządu jest niski koszt produkcji, a ponadto ich lekkość i cicha praca. Dzięki zastosowaniu paska zębatego w przypadku układu rozrządu możliwe jest wyraźne uproszczenie konstrukcji. Pasek może bowiem pracować na sucho, czyli nie wymaga dodatkowego smarowania, a przy tym jest znacznie cichszy od łańcucha czy też zespołu kół zębatych. Od lat 70. XX wieku paski rozrządu coraz bardziej zaczęły wypierać napędy rozrządu przy pomocy łańcucha oraz stałe zazębione koła zębate. Wraz z upływem czasu ponownie zaczęto powracać do klasycznych rozwiązań, a wszystko to dlatego, że napinacze nie są pozbawione wad.
Wymagający napinacz paska rozrządu
Napinacz paska rozrządu potrzebuje do prawidłowej pracy odpowiednich warunków, a mianowicie czystego i suchego otoczenia oraz brak choćby najmniejszych śladów oleju czy też paliwa. Okazuje się bowiem, że nawet niewielka ilość oleju może doprowadzić do tego, że w stosunkowo niedługim czasie guma zacznie pękać i tracić swoje właściwości. Należy też mieć na uwadze fakt, że pasek rozrządu z czasem się starzeje, nawet jeśli samochód nie jest w użyciu. Bez trudu można też zauważyć, jak na przełomie kilku lat firmy produkujące owe elementy zmieniają zalecenia eksploatacyjne czy też ulepszają owe podzespoły. W przypadku paska zębatego do jego awarii dochodzi zazwyczaj bez wcześniejszego ostrzeżenia. Z kolei zanim przestanie pracować należycie łańcuch, można odnotować symptomy w postaci głośnej pracy rozrządu bądź pojawienie się metalicznych odgłosów podczas pracy silnika. Warto jednak mieć na uwadze, że niesprawny pasek nie jest aż tak problematyczny i nawet jeśli dojdzie do niewielkiego poślizgu, to nie skończy się to zniszczeniem silnika. Gorzej jeśli zaniedbany pasek się zerwie.
Dobrze, że temat ten został poruszony tutaj na blogu. Wiele kierowców posiada znikomą widzę na ten temat.