EcoBoost 1.0 l najlepszym silnikiem benzynowym

Ford po raz kolejny ma powody do dumy. Litrowa jednostka EcoBoost drugi raz z rzędu zdobyła tytuł najlepszego silnika roku, uzyskując najwyższą liczbę punktów w historii konkursu. Wyróżnienia przyznawane były przez 87 dziennikarzy branży motoryzacyjnej z 35 krajów. Ocenie podlegała między innymi charakterystyka silnika, osiągi oraz ekonomia spalania. Czym tym razem zaskoczył silnik EcoBoost 1,0 l?

Silnik EcoBoost to wysoce ekonomiczny i dynamiczny silnik benzynowy 1,0 l, opracowany przez spółkę Ford Motor Company. Jest on doskonałym przykładem coraz bardziej popularnego i szerzącego się zjawiska downsizingu. Turbodoładowana trzycylindrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem paliwa zwiększa moment obrotowy oraz moc, obniżając jednocześnie zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla do poziomu zgodnego z normą Euro V. Coraz ostrzejsze przepisy unijne sprawiają, że na rynku motoryzacyjnym obserwujemy prawdziwy wyścig koncernów samochodowych ścigających się w dostarczaniu ekonomicznych rozwiązań i technologii. Silnik 1.0 EcoBoost nie ma póki co jednak powodów do zmartwień – jest zdecydowanie bezkonkurencyjny. Tajemnica tego motoru tkwi w turbosprężarce, o małym momencie bezwładności, która pozwala na szybką reakcję w momencie naciśnięcia pedału gazu, nawet przy niskich obrotach silnika. Dzięki temu silnik otrzymuje moc w całym zakresie jego prędkości obrotowych. Połączenie pracy turbosprężarki z bezpośrednim wtryskiem paliwa i układem zmiennych faz rozrządu sprawia zatem, że silnik 1.0 EcoBoost oferuje niskie zużycie paliwa, bez negatywnego wpływu na osiągi. Silnik EcoBoost to całkowicie nowa i niezawodna konstrukcja, w której na szczególna uwagę zasługują innowacyjne rozwiązania zastosowane w silniku. Żeliwo wykorzystane przy produkcji umożliwia szybsze nagrzanie silnika, w porównaniu do typowych bloków wykonanych z aluminium. Rozwiązanie to gwarantuje obniżenie aż o połowę ilość energii potrzebnej do osiągnięcia temperatury roboczej przez silnik.

Niezwykle cichy i sprawny silnik EcoBoost 1,0 o mocy 100 KM wykazuje najniższe w swojej klasie spalanie na poziomie 4,8 l/100 km oraz najniższą emisję CO2 na poziomie 109 g/km. Wersja 125 KM zużywa w granicy 5,0 l/100 km paliwa oraz wytwarza jedynie 114 g/km CO2.
Nadal nie jesteście przekonani? Mamy coś jeszcze. Przyspieszenie do setki w 11,3 sekundy, prędkość maksymalna ponad 190 km/h – a to wszystko za sprawą silnika zajmującego powierzchnię kartki A4.

Nagroda za najlepszy silnik benzynowy roku to nie wszystko. Silnik ten – choć przez wielu kierowców błędnie oceniany za słaby i niepozorny – otrzymał również pięć innych wyróżnień branży motoryzacyjnej mi.in: najlepszy nowy silnik, najlepszy silnik poniżej 1,0 l, International Paul Pietsch Award 2013, Dewar Trophy oraz Breakthrough Awards.

Silnik 1,0 EcoBoost dostępny jest w Europie w modelach Ford Fiesta, Ford B-MAX, Ford Focus, Ford C MAX i Ford Grand C MAX. Już wkrótce jego zastosowanie znajdzie miejsce również w Fordzie Mondeo, Fordzie Transit Connect, Fordzie Transit Courier, Fordzie Tourneo Connect oraz Fordzie Tourneo Courier.

Dodano: 27 czerwca 2013
Liczba komentarzy: 4

4 myśli nt. „EcoBoost 1.0 l najlepszym silnikiem benzynowym

  1. Marcinex

    Świetny silnik naprawde zasługuje na wsztskie wyróżnienia jakie dostał ja dokładam do tego moją opinie. Oby wszystkie wielkie koncerny zadbały o swoje silniki i o środowisko. Ocena 5 z plusem.

    Odpowiedz
  2. karollo

    Wcale się nie dziwię, że tyle wyróżnień otrzymał ten silnik, to istne cudo! Fajnie, że wymyslili coś co jest ekonomiczne, wydajne i bardzo dobrej jakości. Nie rozumiem, dlaczego niektórzy uważają go za słaby, to niedorzeczne!

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.